شعیب بن صالح در عصر ظهور نماینده امام عصر(ع) است؟
آیت الله نجم الدین مروجی طبسی، مدرس مرکز تخصصی مهدویت در برنامه "نشان صبح" به بررسی روایات مهدوی می پردازد. روایتی را که در ارتباط با شعیب بن صالح مطرح کردیم از امام صادق(ع) است. در این روایت که بسیار مفصل است، آمده: شخصیتی به نام حسنی قیام می کند و به دفاع از اهل بیت(ع) می پردازد، اهل طالقان به کمک او می آیند، بعد در ادامه از طالقان تعریف می کند که قدرت، اسلحه، معنویات و روحیات بالایی دارند و در ادامه می فرماید این طالقانی ها که پاسخ مثبت می دهند به ندای حسنی، امیر و فرماندهشان شخصی از تمیم به نام شعیب بن صالح است.
بقیه در ادامه مطلب
سوال: در آخرالزمان كه حضرت مهدي (عج) ظهور مي كنند و عدالت برقرار مي شود و همه به آسايش و رفاه كامل مي رسند آیا چنین نیست که انسان ها آرزو كنند كه دنيا به آخر برسد چون از زندگي سير شده اند؟
پاسخ:نوشته ايد همة مردمان عصر مهدي (عج) به جايي مي رسند كه آرزوي به پايان رسيدن حكومت حضرت را مي كنند چون از زندگي و رفاه كامل آن سير شده اند واقعيت اين است كه دراحاديثي كه سيماي حكومت امام مهدي (عج) را ترسيم كرده اند هيچ حديثي كه حتي اشاره اي اندك به مطلب مورد نظر شما داشته باشد وجود ندارد بلكه بالعكس دربارة اشتياق مردم به آن روزگاران احاديث متعددي وجود دارد يعني مردم آرزو مي كنند كه زمان بيشتري در خدمت حضرت و حكومت او باشند،
بقیه در ادامه مطلب
اقدامات امام مهدی ع پس از ظهور
کیفر دزدان خانه خدا
امام صادق علیهالسلام فرمود:
یعنی: بهوش باشید هنگامی که قائم ما قیام نماید «بنی شیبه» را که کلیددار خانه ی کعبه اند، دستگیر و دست آنان را به کیفر گناهانشان میبرد و آنان را میگرداند، چرا که آنان، دزدان خانه ی خدا و اموال و امکانات آن مکان مقدسند. (1).
در روایت دیگری فرمود:: دست «بنی شیبه» را میبرد و بر سینه ی آنان نوشته ای نصب میگردد که: «اینها دزدان کعبه اند.» (2).
بنی شیبه، خدمتگزاران کعبه و کلیدداران آنند که نسل به نسل این مقام را قبضه کرده و بجای خدمت و تلاش صادقانه، اموال، امکانات و ذخائری را که مردم به بیت الله هدیه کرده اند میبرند و به ناروا میخورند و هر گونه که هوای دلشان خواست در آن تصرف میکنند. به همین جهت است که امام مهدی علیهالسلام آنان را «دزدان کعبه» مینامد... و تنها به بریدن دست آنان بسنده نمیکند، بلکه دستور میدهد آنان را بگردانند تا برای دیگر غارتگران، خودکامگان و همه ی کسانی که در ثروتها و امکانات خود و دیگران به ناروا تصرف میکنند، عبرت انگیز و عبرت آموز باشند.
(1). کافی، ج 4، ص 243.
(2). ارشاد مفید، ص 364 و معجم احادیث الامام المهدی علیهالسلام، ج 3، ص 293 و 387.
اقدامات امام مهدی ع پس از ظهور
بازگرداندن مقام ابراهیم به جایگاه اصلی آن
امام صادق علیهالسلام فرمود:«هنگامی که قائم بپاخیزد... مقام ابراهیم را به جایگاه اصلی آن باز میگرداند.»مقام ابراهیم، صخره ای است که آن پیامبر بزرگ به هنگام ساختن کعبه بر روی آن ایستاده است و آن صخره، در زمان پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم در جوار کعبه بوده است که و هنگامی که «عمر» خلافت را به کف گرفت، مقام را از جایگاه آن به نقطه ی دیگری انتقال داد.هنگامی که امیرمؤمنان علیهالسلام پس از عثمان، زمام امور جامعه را به کف گرفت مقرر فرمود که هر بدعتی که در دین پدید آمده است نابود سازد و همه ی امور و شیوه ها را به سیره و سنت پیامبر گرامی بازگرداند و از جمله تصمیم گرفت که «مقام ابراهیم» را بجای نخست آن که جوار کعبه است بازگشت دهد، اما نفاق پیشگان و بداندیشانی که با هر گام سازنده و اصلاحی آن گرامی، دشمنی میکردند سر به شورش برداشتند و تاخت وتاز به راه انداختند.از اینرو از جمله کارهای امام مهدی علیهالسلام پس از ظهور در مکه مکرمه، بازگردانیدن «مقام ابراهیم» به جوار کعبه و جایگاه اصلی آن است و این از کارهایی است که طواف بر گرد خانه ی خدا را آسان میسازد چرا که در آن صورت دیگر لازم نیست که طواف تنها میان رکن و مقام باشد، بلکه تنها طواف بر گرد کعبه کافی است.
اقدامات امام مهدی ع پس از ظهور
جلوگیری از طواف مستحبی مانع از طواف واجب
امام صادق علیهالسلام فرمود: یعنی اولین نشانه های عدالت مهدی علیهالسلام در مکه از جمله این است که از طرف او اعلان میگردد که: «هان ای مردم! هر کس طواف واجب خویش را انجام داده است جای خود را در طواف و کنار حجرالاسود به کسانی که میخواهند طواف واجب انجام دهند، واگذار کند.»(1)کسانی که در موسم حج در مکه باشند با هجوم سیل آسای جمعیت به هنگامه ی طواف روبرو میگردند، به گونه ای که گاه برخی تلف میشوند و برخی بر اثر فشار شدید سیل جمعیت در اطراف کعبه، زیر پا میافتند.به همین جهت است که امام مهدی علیهالسلام به زائران خانه ی خدا دستور میدهد که به طواف واجب خویش بسنده نموده و میدان را برای دیگران به منظور انجام واجبات و آداب حج باز کنند.
(1). بحارالانوار، ج 52، ص 374 و کافی، ج 4، ص 427.
اقدامات امام مهدی ع پس از ظهور
بازگرداندن مسجد الحرام به حدود اصلی خود
امام صادق علیهالسلام فرمود: هنگامی که قائم علیهالسلام بپا میخیزد مسجدالحرام را به حدود اصلی آن باز میگرداند و مقام ابراهیم را به جایگاه نخستین آن انتقال میدهد.مسجدالحرام پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم تاکنون بارها گسترش داده شده و از هر سو، بر آن افزوده شده است، اما با همه ی اینها باز هم به وضعیت اصلی خویش و نقطه ای که ابراهیم علیهالسلام برای آن خط کشی کرد، نرسیده است چرا که پایه ها و حدود اصلی آن از «حزوره» (2) یا نقطه ای میباشد که میان «صفا» و «مروه» است.
(1). ارشاد مفید، ص 364 و بحارالانوار، ج 52، ص 338.
(2). واژه »حزوره« بر وزن »قسوره« نام مکانی است میان صفا و مروه. کافی، ج 4، ص 539.
بزرگترین مسجد در سراسر جهان
امام باقر علیهالسلام در روایتی طولانی در این مورد میفرماید:
«... حضرت مهدی علیهالسلام وارد کوفه میگردد، سه پرچم برای او در اهتزاز است که برای او آرام میگردند، در آنجا وارد مسجد میگردد و برای توده های گرد آمده و مشتاق، خطبه میخواند و مردم در چنان شور و حالی هستند که سخنان آن حضرت در میان گریه های آنان شنیده نمیشود.
بقیه در ادامه مطلب
مرکز حکومت امام مهدی یا پایتخت جهانی او
کوفه، پس از ظهور حضرت مهدی علیهالسلام موقعیت شکوه باری مییابد چرا که طبق روایات رسیده از امامان معصوم علیهمالسلام آنجا مرکز حکومت عادلانه و جهانی اسلام و قرآن و پایتخت دولت او خواهد شد.
اینک برخی از روایات در این مورد:
امیرمؤمنان علیهالسلام ضمن بیانی پیرامون ظهور مهدی علیهالسلام فرمود:
سپس به کوفه روی می آورد که قرارگاه و منزل اوست. برده ی مسلمانی در بندی نمیماند، جز اینکه او را میخرد و آزاد میسازد و بدهکاری نمیماند، مگر اینکه دین او را میدهد و مظلمهای نمیماند جز اینکه آن را میپردازد و کشته ای نمیماند مگر اینکه دیه او را میدهد،
بقیه در ادامه مطلب
دین نوین
امام صادق (ع) فرمود: «هنگامي که قائم (عج) خروج مي کند، فرمان نو، کتاب نو و روش نو و قضاوت نو مي آورد».
براي برخي با توجّه به اين روايت و روايات ديگر اين سؤال پيش مي آيد که آيا به هنگام ظهور مهدي موعود (عج) دين جديدي آورده خواهد شد و آيا دين ديگري غير از اسلام هم وجود دارد؟
در پاسخ مي توان گفت: تعبير به نو و جديد، اشاره به اين است که انقلاب مهدي (عج) يک دگرگوني اساسي است نه روبنايي، از اين رو جامعه گمان مي کند چيز جديدي غير از اسلام است.
به عبارت ديگر: پيرايه هايي که در طول تاريخ اسلام زمامداران ناطق و ديگران به اسلام بسته اند، اسلام را طوري کرده، که اگر امام قائم (عج) آنها را از اسلام دور کند و حقيقت اسلام را آشکار سازد، مردم عادي خواهند گفت: اين يک چيز جديدي است نه اسلام، در صورتي که اسلام واقعي همين است.
(«حضرت مهدي (عج)، فروغ...»، ص 111)
نخستين نشانه عدل قائم
حضرت قائم (عج) بر پا کننده عدل و قسط در روي زمين خواهند بود. نخستين نشانه عدل آن حضرت اين است که سخنگويان حکومت او، در مکّه، فرياد مي زنند: «هر کس نماز فريضه خويش را، در کنار حجر الاسود و محلّ طواف، خوانده است، و اکنون مي خواهد نماز نافله بخواند، به کناري رود، تا حقّ کسي پايمال نگردد، و هر کس مي خواهد نماز فريضه بخواند بيايد و بخواند». («الکافي»، ج 4، ص 427)